Artiesten en bedrijven moeten gaan betalen voor Facebook!

Categorie: Social Media Geplaatst op: 25 Oct, 2012
facebook-connect-myspace

Artiesten en bedrijven die Facebook gebruiken om contact te onderhouden met fans, zullen daar voor moeten betalen, via een gesponsord bericht.
Doen ze dat niet, dan bereiken hun status updates ­zoals aankondigingen van concerten, nieuwe muziek, nieuwe producten en acties nog maar maximaal 15 procent van de fans.

Niet echt slim met de komende comeback van Myspace.
Dat meldde internetexpert Danny Mekić vanochtend op Nederland 1 in het tv-programma Vandaag De Dag. Facebook is al langer op zoek naar omzetverhogende verdienmodellen om zo weer uit de rode cijfers te komen. Dat het Amerikaanse sociale netwerk nu geld gaat vragen aan commerciële gebruikers was te verwachten.

Volgens Mekić heeft Facebook nog geen ruchtbaarheid gegeven aan de regeling.
Mogelijk volgt dit beleid voor alle commerciële gebruikers van Facebook: “Facebook biedt geen extra’s aan tegen betaling, maar versobert de gratis functionaliteit.
Als je al je fans wilt blijven bereiken, moet je diep in de buidel tasten.
Terwijl dat voorheen gratis was, en Facebook niet het lef heeft dit openlijk en transparant aan te kondigen. We moeten er via artiesten als Joshua Radin achter komen dat de standaard functionaliteit beperkt is.
Het is nu bijvoorbeeld niet duidelijk voor welke commerciële gebruikers de ‘facebooktax’ gaat gelden.
Alleen grote, populaire muziekartiesten en commerciële bedrijven?”

Facebook hanteert geen vaste tarieven, maar laat berichten aan meer mensen zien naar mate een artiest meer geld betaalt.
Voor welke Facebook-gebruikers het nieuwe beleid wel en niet geldt, is niet officieel bekend gemaakt.
Mekić: ’Maar te verwachten is dat, bij voldoende succes, andere gebruikers of mogelijk alle gebruikers gaan volgen, met hun portemonnee. Of een minder sociaal sociaal netwerk’.

Categorieën