Facebook introduceert ‘Want-button’ en ‘Collect-button’

Categorie: Social Media Geplaatst op: 09 Oct, 2012
original

Facebook probeert op weer een nieuwe manier om kopers aan verkopers te binden.

Op dit moment test het sociale netwerk dit met onder andere Pottery Barn, Wayfair, Michael Kors, Neiman Marcus, Smith Optics, en Fab.com.
Gebruikers die fan zijn van de deelnemende bedrijven zien afbeeldingen afkomstig van deze bedrijven in hun nieuwsfeed en kunnen dan op een Collect, een Want of een aangepaste versie van de Like button klikken.

Het klikken op een Want button voegt het product toe aan een wensenlijstje op de timeline, zichtbaar voor vrienden en vrienden van vrienden.
Het klikken op de Collect button voegt het product toe aan een collectie genaamd Producten, alleen zichtbaar voor vrienden en als laatste middels de Like button wordt het product ook toegevoegd aan ‘Producten’ echter dan zichtbaar voor vrienden en vrienden van vrienden.
Tevens is de prijs van het product te zien en staat er een link waarmee het product direct aangeschaft kan worden, deze link verwijst naar de website van het betreffende bedrijf.

Verkoopcommissie
Behalve Victoria Secret en Fab.com participeren ook Neiman Marcus, Michael Kors, Smith Optics, Wayfair en Pottery Barn vanaf de start in Facebook Catalogus.
Zij betalen in deze testfase geen verkoopcommissies aan Facebook, aldus een woordvoerster van het netwerk tegen persbureau Reuters.

Gifts en Offers
Facebook probeert met verschillende nieuwe diensten vraag en aanbod direct te koppelen en zo te verdienen aan e-commerce.
Eind september lanceerde het bedrijf de eigen cadeaudienst Gifts in de Verenigde Staten.
In dezelfde periode introduceerde Facebook zijn dienst Offers als Facebook Aanbiedingen in Nederland.
Daarmee kunnen bedrijven kortingsacties communiceren naar fans.

Vorige week werd bekend dat affiliates voortaan uit Facebook Aanbiedingen worden geweerd.

Categorieën