Mobile Only/First Generatie

Categorie: Mobile Geplaatst op: 05 Oct, 2012
man-using-mobile-on-couch

Steeds vaker merk ik dat mijn desktop, zelfs mijn laptop aan het stof happen is.
Mijn gedrag, het consumeren van nieuws, het weer en onderhouden van mijn vrienden en familie afgelopen jaren erg veranderd is.
Voorheen nog telefoon met draad pakte om te bellen grijp ik nu mijn mobiel.

Waar ik een (liefdes)brief schreef, ging ik emails schrijven, emails werden smsjes, wat nu weer vervangen is door diensten zoals Whatsapp of Facebook.
De contacten zijn vluchtiger, bondiger en minder persoonlijk geworden.
Zo is ook het gebruik van internet veranderd.
Of beter gezegd het consumeren daarvan.

Waar je vroeger bewust(er) achter een desktop ging zitten om informatie op te zoeken of een email te schrijven verplaatst dit nu naar een mobile device, zoals een iPhone of een tablet.
We consumeren steeds sneller en meer informatie wat op dat moment relevant is.

De tijd die consumenten aan hun mobile device besteden heeft reeds andere kanalen als radio en print ingehaald en internetsites zoals NU.nl wordt reeds meer mobiel bezocht, dan via de pc.
In Aziatische landen, zoals Japan en China gebruikt zelfs 38% van de internetpopulatie alleen nog hun mobiele device.
Het zijn maar enkele tekenen dat mobiel het belangrijkste mediakanaal gaat worden of misschien al is.
Uiteraard kun je Nederland niet direct met China vergelijken.

In Nederland is het voor bijna iedereen mogelijk om een vaste internet verbinding thuis te hebben, en zijn we koploper op gebied van vast internet aansluitingen.
In China en Japan is door de matige infrastructuur het mobiel web vaak de enige manier om van het internet gebruik te kunnen maken.
Bedenk echter eens hoeveel je zelf tegenwoordig je smartphone en tablet gebruikt ipv van ‘the good old’ PC of misschien zelfs een laptop.
Emailen, Facebooken, prijs- en productvergelijken, foto’s uploaden, Googlen, What’s app- en etc; we doen het niet alleen mobiel buitenhuis, maar ook thuis vanaf de bank, toilet of in bad en in bed.
Voorbeeld daarvan is secondscreen.

De tablet of mobile ligt veelal binnen handbereik op de bank en zoeken wij aanvullende informatie op wat we op dat moment al gevoed krijgen en willen wij erover meepraten via de verschillende social media kanalen.
Een dienst zoals teletekst wat toch al ruim 30 jaar gemeengoed is, is 1 van de meest
gebruikte applicaties, maar dan op mobiel.

Kortom ons gedrag veranderd, en zelfs voor een groot breedband internet land als Nederland gaan we hierdoor steeds meer naar een Mobile First of zelfs Mobile Only tijdperk.

Categorieën