Mobile First generatie: NU.nl, ING en Whatsapp doen het erg goed op Mobiel!

Categorie: Mobile Geplaatst op: 15 Nov, 2012
ing

Zoals ik eerder had geschreven, we leven steeds meer in een Mobile First generatie: Mobiel wordt steeds belangrijker voor de consument en voor bedrijven!

De nieuwssite Nu.nl van Sanoma zit tegen de miljard impressies per maand aan. De groei is louter gebaseerd op mobiel gebruik, zo vertelde directeur Digitale Media Michiel Buitelaar gisteren op het congres van Telecompaper in Laren.

“Als ik een papieren krant was, zou ik hier behoorlijk nerveus van worden, dat zijn wij ook”, moest Buitelaar toegeven.
Opvallend is dat de normale website van Nu.nl nauwelijks nog groei vertoont.
“We zien intensief gebruik van de app van Nu.nl, mensen willen vele malen per dag even kijken wat er gebeurt.
Voor ons heeft deze explosieve groei alleen al in technische zin consequenties, maar het betekent ook dat we ons uitgeefmodel drastisch moeten herzien.”

Bij Nu.nl is vooral de iPad sterk aan het opkomen, terwijl het iPhone-gebruik stabiliseert. Volgens Buitelaar valt er van het succes van Nu.nl veel te leren.
“Ook binnen ons bedrijf wordt Nu.nl nogal oppervlakkig gevonden.
Dat is het misschien ook vergeleken met reguliere journalistiek, maar er is duidelijk behoefte aan snel nieuws. Mobiel vergt een eigen nieuwsvoorziening. Krantensites zijn te veel een afspiegeling van de papieren versie, krantenapps vaak ook.”

Niet alleen de app van Nu.nl mag zich in een warme belangstelling verheugen.
Max Mouwen, directeur Internet Verkoop & Service van ING Nederland, vertelde gisteren in Laren dat de app van ING ‘abnormaal veel’ gebruikt wordt. “Onze klanten controleren hun saldo vele malen per dag, en de ruim een miljoen downloads hadden we ook niet verwacht.”

Het mobiele gebruik heeft ook consequenties voor ING, aldus Mouwen. “De piek van het gebruik zien we als mensen op de bank zitten.
Dat is ook het moment om ze voorstellen te doen. Straks wellicht via videogesprekken.”

Een andere favoriet is WhatsApp, de chatapplicatie heeft in Nederland een penetratie van 75 procent en wordt de hele dag door intensief gebruikt, zo blijkt uit metingen van Wakoopa. Verschillen zijn er wel. WhatsApp wordt op iOS aangetroffen, maar wordt veel vaker gebruikt op Android.

Bron: Emerce

Categorieën